Thursday, July 21, 2011

10 PESAWAT TENTERA PALING LAJU

10. F-14D Super Tomcat-Mach 2.34 (2340km/j)
Tomcat F-14D, direka oleh Grumman mampu mencapai kelajuan mach 2,34. Pesawat itu juga boleh mensasarkan bukan 1, bukan 2, tetapi 6 sasaran pada masa yang sama. Tomcat juga hebat untuk mengesan pesawat musuh pada jarak 100 batu jauhnya. Kira-kira 712-kapal terbang dibina, Tomcats masih tegap tanpa kerosakan yang banyak atau isu-isu mekanikal ditempatkan di Pangkalan Tentera Udara Davis-Monthan. Pada tahun 2007, 23 dari 165 pesawat telah dimansuhkan. Ia menelan belanja kira-kira $900,000 untuk memansuhkan setiap satu, kira-kira 42% daripada kos membuat F-14D.





9. MiG-23 Flogger - Mach 2,35 (2350km/j)
Flogger MiG-23 telah dibina untuk menggantikan MiG-21. Ia adalah untuk menaik taraf pesawat itu yang direka dengan enjin yang lebih berkuasa serta sayap sapuan berubah-ubah yang boleh mengubah mngikut keadaan  kelajuan, masa berlepas, dan masa arahan. 
ianya memasuki perkhidmatan pada tahun 1973. Sebaik sahaja pesawat telah disediakan untuk penerbangan, ia telah digunakan secara meluas oleh Kesatuan Soviet serta Hungary, Poland, Bulgaria, Jerman Timur, dan beberapa sekutu Pakatan Warsaw yang lain. Negara-negara seperti Cuba, Korea Utara, India, Mesir, Syria, dan lain-lain juga mempunyai pemilikan MiG-23S. Tentera Israel juga menggunakan model yang mudah untuk Flogger itu. Walaupun ia telah dihentikan penggunaan Rusia pada tahun 1994, MiG-23 masih seorang pejuang yang sangat popular di negara-negara pelbagai.  Kira-kira 11,000 MiG-23S masih diterbangkan oleh pelbagai kumpulan berkuat kuasa udara di seluruh dunia, ia digunakan secara meluas di tempat-tempat seperti Angola, Ukraine, Sudan, Kazakhstan, dan India.





8. Sukhoi Su-27 - Mach 2,35 (2350km/j)
Prototaip pertama kapal terbang pertama kali terbang pada 20 Mei, 1977. Reka bentuk muktamad Su-27 telah selesai pada 20 April, 1981 dan ianya adalah apa USSR perlukan. Pada masa ini, ia adalah pesawat yang menempa banyak rekod, termasuk kelajuan berlepas dan yang terpantas memanjat ketinggian. Walaupun ini adalah projek Rusia, negara-negara lain seperti Vietnam dan China yang sangat berminat dalam menghasilkan versi mereka sendiri, tetapi kos perpindahan teknologi tersebut adalah $ 180 juta . Walaupun USSR hanyalah sejarah, Rusia mempunyai 449 pesawat yg masih bertugas, Belarus mempunyai 19, dan Ukraine 74. Selain negara-negara ini, Amerika Syarikat, Ethiopia, Indonesia, dan lain-lain juga memiliki beberapa pesawat ini. Hari ini, banyak pesawat ini adalah dijual kira-kira AS $ 5 juta.





7. F-14 Tomcat - Mach 2,37 (2370km/j)
Dibuat untuk menggantikan F-111B yang dimansukan, Pengeluaran pertama F-14s bermula pada tahun 1970-an, bagaimanapun, perubahan yang dibuat selepas didapati bahawa enjin TF30 sangat perlahan. Untuk memperbaiki ini, pesawat telah dinaik taraf dengan enjin yang lebih baik yang akan membolehkan kebolehpercayaan dan prestasi yang dikehendaki. Selain isu-isu enjin awal, F-14 telah terbukti menjadi sebuah pesawat yang besar. Pesawat ini juga dapat membawa peluru berpandu yang mengesan musuh dari lebih daripada 100 kilometer. Ini amat berguna kerana ia sering digunakan untuk melindungi kapal pengangkut pesawat daripada diserang dari langit. Tomcat F-14D telah bersara pada September 22, 1996. Walaupun rancangan telah dibuat untuk menyimpan pesawat dalam pengeluaran melepasi 2010, kos untuk membina dan mengekalkan ia adalah terlalu mahal.




6. Su-24 Fencer - Mach 2,4 (2400km/j)
ia mampu mencecah mach 2.4 pada ketinggian yang rendah, tidak banyak pesawat yang mampu berbuat demikian, seberapa banyak kali ia mengambil ketinggian tertentu boleh terbang pada kelajuan supersonik. Su-24 juga dilengkapi dengan peluru berpandu dengan laser-designators, yang selalunya bermaksud ketepatan yang lebih baik.  Pesawat ini membuat penerbangan sulungnya pada bulan Julai 2, 1967 dan secara rasminya diperkenalkan kepada tentera pada tahun 1974. Kira-kira 1400 Fencers Su-24 telah dibeli dan 650 drpdnya dimiliki oleh Kesatuan Soviet.





5. F-111 Aardvark - Mach 2.5 (2500km/j)
Ianya adalah pengebom strategik pada masa yang digunakan secara meluas. Pesawat mengambil penerbangan pertama pada 21 Disember, 1964 dan telah dibawa masuk ke dalam angkatan tentera pada bulan Julai 1967. Tujuan F-111 adalah sbg pesawat terbang yang boleh berfungsi sebagai pemintas jarak jauh untuk Tentera Laut Amerika Syarikat dan sebagai pengebom tinggi untuk kegunaan Tentera Udara. Walau bagaimanapun, pesawat itu hanya terbukti berguna untuk Tentera Udara kerana selepas pesawat itu dipasang dan sedia untuk dberperang, ia dianggap terlalu berat untuk digunakan. Semasa Perang Vietnam, F-111 merupakan pesawat udara yang digunakan secara meluas, namun, disebabkan oleh pelbagai keadaan, pesawat telah menyebabkan kerugian yang amat berat.






4. F-15 Eagle - Mach 2.6 (2600km/j)
penerbangan sulung pesawat ini adalah pada 1972 dan memasuki perkhidmatan pada tahun 1979. Sebuah syarikat yang kini lebih dikenali sebagai Boeing, telah mencipta pesawat yang mempunyai sayap besar dan ketangkasan yang menakjubkan untuk kapal terbang yang lebih besar berukuran kira-kira 64 kaki panjang dan 42 kaki lebar sayap. Walaupun pesawat yang lebih besar daripada kebanyakan dalam senarai itu, penggunaan titanium manpu mmbuat pesawat untuk mencapai mach 2.5 dalam masa yang singkat. Walau bagaimanapun, Eagle hanya mampu untuk pergi kira-kira 1.78 mach apabila ia sarat dengan senjata. Pesawat ini mempunyai jumlah lebih 100 misi berjaya sejak kemunculan sulung.  F-15s telah terbukti penting dalam perang. Di luar AS, banyak negara-negara lain juga telah memutuskan untuk terus menggunakan F-15. Negara-negara ini termasuk Jepun, Israel dan Arab Saudi.





3. MiG-31 Foxhound - Mach 2.83 (2830km/j)
Penerbangan pertama pada September 16, 1975, Foxhound MiG-31 telah dibuat untuk bertindak sebagai yang lebih maju pejuang MiG-25. Tujuan pesawat tersebut adalah untuk memintas pesawat asing pada kelajuan yang tinggi serta untuk mengagalkan peluru berpandu dan pesawat-terbang rendah. Ia mempunyai keupayaan untuk terbang pada kelajuan supersonik, walaupun pada ketinggian yang rendah. Pesawat itu juga telah diberi enjin baru dengan lebih banyak kuasa serta radar Penjejakan maju yang membuat Foxhound lebih dipercayai dan cekap dalam tugasnya. Sebaik sahaja pesawat itu disempurnakan, ia memasuki perkhidmatan pada tahun 1983 dan kira-kira 400-500 MiG-31s ​​telah dihasilkan untuk Rusia dan Kesatuan Soviet. Hari ini, Rusia, Kazakhstan, dan Syria menggunakan MiG-31. Rusia mempunyai kira-kira 286 yang digunakan untuk tujuan ketenteraan, dengan 100 ditinggalkan dalam simpanan sekiranya negara perlu untuk menggunakannya.




2. MiG-25R Foxbat-B - Mach 3.2 (3200km/j)
Pada bulan Mac 1964, Foxbat MiG-25R mengambil penerbangan pertamanya dan tidak lama selepas pada tahun 1969, undang-undang yang telah ditandatangani untuk membenarkan untuk menguji pesawat dengan keupayaan peninjauan dan ujian bermula pada tahun 1970. Foxbat MiG-25R juga mampu untuk mengebom sasaran bergerak menggunakan bom jatuh bebas dari 65,000 kaki sehingga semasa dalam perjalanan pada kelajuan supersonik. Terdapat juga satu sistem yang dipasang yang membolehkan kapal terbang untuk menggugurkan 10 bom di satu-satu masa. Pelbagai negara di seluruh dunia masih menggunakan MiG-25R. Tempat seperti Azerbaijan, Kazakhstan, Syria, Turkmenistan, Iran, dan Algeria semua mempunyai akses kepada ini pesawat. Sudah tentu, Rusia adalah pemilik utama pesawat itu, juga terus menggunakannya. 




1. SR-71 Blackbird - Mach 3,3 (3300km/j)
Walaupun ia pertama kali diperkenalkan pada tahun 1966, SR-71 Blackbird masih berdiri sebagai pesawat peninjau terpantas pernah dikendalikan selama empat dekad . Dikeluarkan oleh Lockheed, SR-71. Pesawat ini diterbangkan buat pertama kalinya pada 22 Disember, 1964, dan mampu untuk memasuki perkhidmatan pada bulan Januari 1966. Boleh terbang pada kelajuan mach 3,2 atau lebih, SR-71 adalah sesuatu yang mesti ada di sisi pesawat pengintipan U-2 kerana ia sangat terdedah kepada pertahanan udara Soviet, disebabkan oleh kelajuan dan keupayaan ketinggian yang lebih tinggi SR-71 yang lebih cepat dan dilengkapi dengan keupayaan untuk melarikan diri dari serangan. Pesawat itu dicat dengan cat teknologi baru yang tidak membenarkan ia mudah dikesan dengan radar. SR-71 telah bersara pada tahun 1998 apabila  Kongres dan Tentera Udara AS mendapati bahawa pesawat itu yang sangat mahal untuk diselenggara.