Thursday, September 29, 2011

10 JENAMA FESYEN PALING MAHAL

1. Gucci

Jenama ini telah diasaskan pada tahun 1921 oleh Guccio Gucci di Itali. Ia terkenal di seluruh dunia bagi barangan kulit yang sangat baik dan gaya fesyen Itali. Gucci dianggap sebagai jenama Itali yang terbaik dan yang diketengahkan di dalam carta yang dicipta oleh Interbrand yang menyenaraikan 100 jenama terbaik di seluruh dunia. Pendapatan tahunannya kira-kira 2.2 bilion dolar setiap tahun.

2. Louis Vuitton

Rumah fesyen dari Perancis ini adalah kegemaran di kalangan orang-orang yang tahu makna gaya. Ia mengkhusus dalam kaca mata, barangan kulit, jam tangan, kasut-apa. Monogram LV ikon itu sendiri dan telah membuat jenama simbol status. Syarikat itu dikatakan untuk menjual produk mereka pada harga tertinggi dalam industri yang dijelaskan oleh fakta bahawa pendapatan tahunannya kira-kira 2.7 bilion dolar.

3. Chanel

Chanel terkenal dengan fesyen icon Coco Chanel dan dianggap sebagai jenama yang paling elegan dan bergaya dalam busana anggun. Chanel mengeluarkan barangan mewah mewah, minyak wangi, pakaian, kosmetik dan banyak lagi. Ia tidak akan keterlaluan jika dikatakan bahawa label Chanel adalah salah satu label yang paling diiktiraf di seluruh dunia.

4. Burberry

Burberry adalah jenama mewah British yang mengeluarkan segala-galanya dari minyak wangi untuk pakaian untuk aksesori. Produk mereka mempunyai pola yang sangat tersendiri yang disalin oleh rumah-rumah fesyen di mana-mana sahaja.
Pendapatan tahunannya kira-kira satu bilion dolar setahun.

5. Fendi

Fendi adalah jenama Itali yang terkenal untuk beg tangan. Ia bermula secara kecil-kecialn pada tahun 1925 tetapi telah mendapat pengiktirafan di seluruh dunia kerana ia adalah dimiliki oleh LVMH. Mereka menjana kira-kira 340juta dolar setiap tahun.

6. Christian Dior

Christian Dior mempunyai saham dalam LVMH dan ibu pejabat di Paris. Ia telah dilancarkan pada tahun 1946 dan dikatakan untuk menghasilkan yang terbaik untuk pemakai fesyen serta aksesori dan barangan kulit. Dengan lebih 160 kedai runcit di seluruh dunia, ia tidak menghairankan bahawa ia menjana hasil sebanyak kira-kira 18 bilion dolar setahun.

7. Prada

Prada dianggap sebagai antara jenama yang paling diingini di dunia dan sudah pasti satu simbol status yang diraikan. Ia diasaskan oleh ikon fesyen yang dikenali sebagai Mario Prada dan telah pembuatan aksesori kulit mewah, topi dan kasut untuk beberapa tahun sekarang. Prada menjana 1.7 bilion dolar setiap tahun.


8. Christian Louboutin 

Pereka ini mencipta kasut untuk wanita dan mereka lebih daripada nafas-mengambil. Dilancarkan pada tahun 1991 di Perancis, kasut ini adalah unik kerana mereka semua mempunyai tapak kaki merah. Beliau mengatakan bahawa tujuan utama adalah untuk membuat wanita merasa yakin dan yang sia-sia untuk mengatakan, jika dia mampu kasut ini, mengapa dia tidak harus berasa di atas dunia.

9. Versace

Gianni Versace Itali telah diasaskan pada tahun 1978. Ia mendapat populariti segera selepas butik pertama ia dibuka dan hari ini, ia adalah antara jenama terbaik dan paling mahal di dunia. Syarikat itu membuat hampir apa sahaja anda boleh fikir-sama ada kasut, pakaian atau minyak wangi.

10. Hermes

Hermes adalah jenama mewah Perancis yang dikenali untuk mengeluarkan beg yang paling menakjubkan dan selendang. Minyak wangi mereka adalah syurga dan barangan kulit adalah lebih lembut daripada bulu. Logo tersendiri dengan sendirinya dan firma itu membuat kira-kira 2 bilion dolar setahun.

1 comment: