Saturday, September 23, 2017

KUALA LUMPUR

Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, ialah ibu negara dan bandar terbesar di Malaysia.


Kawasan Wilayah Persekutuan ini yang meliputi tanah seluas 244 km2 (94 bt persegi), diduduki 1.63 juta orang mengikut banci tahun 2010.

Saiz kuala lumpur bersamaan dengan saiz 34,174 buah padang bola sepak

Satu bahagian penting dalam campuran yang meriah masjid berwarna-warni dihiasi dan kuil-kuil Melayu di negara ini, Cina dan India. A menghormati ini budaya kuno adalah seimbang dengan memandu untuk dipasang ke dalam dunia kontemporari, keinginan itu digambarkan dalam kontemporari seni dan reka bentuk kejadian yang menarik.

Kuala Lumpur mempunyai banyak tarikan menarik; seperti Merdeka Square, Chinatown, Menara Berkembar Petronas dan banyak lagi. KL juga dikenali sebagai syurga pembeli; terdapat banyak pusat membeli-belah besar di mana anda boleh membeli-belah.



Kuala Lumpur merupakan tempat letaknya Parlimen Malaysia, dan juga pernah menjadi lokasi cabang eksekutif dan kehakiman kerajaan persekutuan yang kini bertapak di Putrajaya sejak tahun 1999

Kuala Lumpur bermula pada 1850-an, ketika ketua Melayu Klang, Raja Abdullah, mengupah buruh Cina untuk membuka lombong timah yang baru dan lebih besar.  Mereka tiba di kuala Sungai Gombak dan Sungai Klang untuk membuka lombong di Ampang

Sungai Gombak pernah dikenali sebagai Sungai Lumpur, maka nama asal untuk bandar ini ialah "Pengkalan Lumpur", lama-kelamaan diberi nama Kuala Lumpur.


Kuala Lumpur memetik namanya daripada kuala yang menemukan Sungai Klang dan Sungai Gombak di tengah-tengah ibu kota itu.



Sekitar 1870-an, Kapitan Cina Kuala Lumpur, Yap Ah Loy menjadi pemimpin yang bertanggungjawab memastikan ketahanan diikuti pertumbuhan sistematik bandar ini. Beliau mula membangunkan Kuala Lumpur dari sebuah tempat kecil yang tidak dikenali menjadi bandar perlombongan yang giat sekali ekonominya.

Pada masa kini, bandar ini benar-benar adalah sebuah metropolis dengan daerah pusat perniagaan yang besar dengan pencakar langit yang tinggi, banyak hotel terkenal antarabangsa dan banyak pusat membeli-belah mewah. Ia terletak kira-kira 40 kilometer dari pantai, di dalam negeri persekutuan Selangor

Keluaran dalam negara kasar (KDNK) Kuala Lumpur dianggarkan bernilai RM73,536 juta pada tahun 2008 dengan purata kadar pertumbuhan tahunan 4.2%. KDNK per kapita untuk Kuala Lumpur pada tahun 2008 ialah RM48,556, dengan purata kadar pertumbuhan tahunan 5.9%.

Kuala Lumpur yang terletak di tengah-tengah negeri Selangor, pernah tertakluk di bawah pemerintahan kerajaan negeri Selangor, sehingga dipisahkan pada tahun 1974 untuk menjadi Wilayah Persekutuan pertama yang ditadbir secara terus oleh Kerajaan Persekutuan Malaysia.


Kuala Lumpur dikenali sebagai Shopping Heaven. Terutamanya di daerah pusat KL (juga dikenali sebagai KLCC - Pusat Bandaraya Kuala Lumpur), anda boleh menemui pelbagai pusat membeli-belah. Pusat membeli-belah berikut adalah kegemaran kami, dan sememangnya patut dikunjungi: Pavilion KL, Midvalley Mega Mall & The Gardens, Berjaya Times Square, Suria KLCC dan 1 Utama. Kebanyakan pusat membeli-belah terletak di Bintang Walk, di sepanjang Jalan Bukit Bintang.

Kuala Lumpur mempunyai iklim hutan tropika sepanjang tahun yang hangat dan cerah, bersama-sama dengan hujan yang banyak. Ia juga boleh hujan setiap hari semasa musim monsun timur laut dari Oktober hingga Mac. 

Bulan paling lembab (dengan hujan tertinggi) ialah November (278mm). Bulan paling kering (dengan kadar hujan terendah) ialah bulan Jun (130mm). 
Banjir adalah kejadian yang kerap berlaku di Kuala Lumpur apabila terdapat hujan lebat, terutamanya di kawasan pusat bandar dan hiliran. 

Terdapat beberapa cara untuk bergerak di KL. Cara paling mudah mungkin adalah teksi. Pilihan lain adalah dengan monorel (KL Monorail beroperasi di KLCC). KL Sentral adalah hab; dari situ anda boleh menjelajah ke banyak laluan lain (seperti RapidKL atau KTM Komuter). Di sini anda juga boleh menggunakan kereta api ke banyak destinasi lain di dalam atau di luar Malaysia (seperti Singapura atau Thailand). Pengangkutan rel, termasuk

1. transit aliran ringan (LRT)
  • Aliran Kelana Jaya
  • Aliran Ampang
  • Aliran Sri Petaling

2. KTM Komuter
  • Aliran Sentul-Port Klang
  • Aliran Rawang-Seremban

3. KL Monorail
4. Express Rail Link
  • KLIA Express
  • KLIA Transit

5. Mass Rapid Transit (MRT)
  • Aliran sg buloh  - kajang
  • Aliran sg. Buloh - putrajaya
  • Lingkaran tengah (dalam perancangan)
TRX adalah pembangunan 70 ekar yang ikonik di tengah-tengah Kuala Lumpur yang dijadikan pusat utama kewangan dan perniagaan antarabangsa. Dengan anggaran Anggaran Nilai Pembangunan Kasar (GDV) sebanyak RM40 bilion.
TRX adalah pemangkin strategik bagi Program Transformasi Ekonomi (ETP) kerajaan Malaysia yang akan memperkukuh lagi peranan Kuala Lumpur sebagai modal kewangan negara, dengan mewujudkan persekitaran perniagaan yang lancar dan pusat untuk firma perkhidmatan kewangan, syarikat multinasional (MNC) dan sokongan Pelan induk termasuk 26 bangunan lain dan lebih dari 21juta kkpsg daripada jumlah keseluruhan luas lantai yang meliputi pejabat, kediaman, hotel, runcitan, F&B dan penawaran budaya. TRX mempunyai tempoh pembangunan 15 tahun untuk disiapkan dalam fasa dengan Fasa 1 yang dijadualkan untuk disiapkan pada 2017/2018

No comments:

Post a Comment