Wednesday, July 26, 2017

PERKARA TAK MASUK AKAL YANG HANYA ADA DI KOREA UTARA


Didirikan pada tahun 1948, nama rasmi Korea Utara adalah Republik Demokratik  Rakyat Korea (Democratic People’s Republic of Korea/DPRK). Nama lokal Korea Utara adalah Choson-minjujuui-inmin-koughwaguk atu Choson (Negeri Pagi yang Tenang).

Pengasas dan pemimpin pertama Korea Utara, Kim Il Sung, mencipta dasar negara Juche atau "kemandirian," yang memusnahkan Korea Utara secara ekonomi dan diplomatik dari seluruh dunia, walaupun pada masa-masa yang sangat memerlukan. oleh yang demikian, kita boleh katakan negara DPRK ni bukanlah komunis tapi fahaman Juche

Ketika Jepun menyerah kepada Tentera Bersekutu pada 15 ogos 1945, presiden Amerika, Truman dan pemimpin Soviet, Stalin sepakat bahawa untuk sementara waktu, Amerika akan bertindak sebagai pengawas separuh bahagian selatan Korea dan Soviet akan bertindak sebagai pengawas separuh bahagian utara Korea. Langkah sementara ini menjadi kekal pada tahun 1948 ketika Korea Utara mendeklarasikan diri sebagai negara merdeka yang berdaulat yang berdasarkan sistem Komunisme.


Selama kewujudam DPRK sepanjang tujuh dekad ini, Korea Utara telah diperintah oleh tiga generasi pemimpin dari keluarga yang sama, dan semuanya adalah diktator yang sangat kejam. kini pemimpin mereka Kim Jong Un, 33 mula berkuasa pada 2011 selepas kematian bapanya, Kim Jong Il, adalah cucu kepada Kim Il Sung, 

Mata wang Korea Utara adalah Won namun pelancong dilarang menggunakan mata wang tersebut. Malah, pelancong juga tidak dibenarkan membeli-belah di gerai tempatan di sana. Begitu juga pusat beli-belah, pelancong tidak dibenarkan berbelanja melainkan mendapat izin terlebih dahulu. Sekiranya mahu membeli cenderamata, pelancong akan diiringi ke Kedai Buku Bahasa Asing yang hanya menjual poskad, setem dan buku karangan KimJong Il.

Sebagai negara komunis, penduduk di Korea Utara cenderung untuk patuh kepada peraturan. Di sebaliknya, penduduk negara itu sangat suka menyanyi. Menurut penelitian CNN Travel, mereka menyimpan koleksi lagu antarabangsa terutama dari negara barat dan sering menyanyikan lagu-lagu daripada band The Beatles seperti Hey Jude dan Yellow Submarine. Celine Dion juga antara artis yang diminati di negara itu.

Salah satu pengangkutan utama di negara itu adalah kereta api bawah tanah (metro). Sistem metro negara itu mempunyai dua jalur dan melalui 17 buah stesyen terutama di ibu negara Korea Utara, Pyongyang.  Semua kereta api bawah tanah di sana dibina pada kedalaman 100 meter dari aras tanah. Tanpa ada sebarang papan iklan, dinding-dinding kereta api bawah tanah di Korea Utara hanya dicat putih.

Sukan kegemaran penduduk Korea Utara adalah bola tampat. Biasanya aktiviti beriadah itu dilakukan pada waktu makan tengah hari. Walaupun tempat untuk mereka melakukan sukan terbabit tidak disediakan dalam jumlah yang banyak di sana, mereka akan memanfaatkan penggunaan tempat parkir kenderaan. Selain bola tampar, bergusti juga menjadi sukan pilihan di sana.

Di negara itu tidak ada sesiapa boleh bersiul. Ketika salah seorang aktivis antarabangsa, Ian Scot bertanyakan hal itu kepada pelajar sekolah di sana, mereka menjawab bersiul dianggap tabu di Korea Utara.

Korea Utara hampir 55% merupakan semenanjung Korea, meliputi 46.540 mil persegi (120.538 km) dari 85.052 mil persegi luas semenanjung (220.283 km2).

Antara 150,000 dan 200,000 warga Korea Utara tinggal di kem penjara yang dikelilingi oleh pagar elektrik, menurut anggaran kerajaan Korea Selatan dan Human Rights Watch. Kem-kem terburuk adalah bagi mereka yang melakukan jenayah politik, dan pesalah boleh memiliki seluruh keluarga mereka yang dipenjarakan dengan mereka. Seramai 40% tahanan mati akibat kekurangan zat makanan semasa melakukan perlombongan, pembalakan dan kerja pertanian dengan alat-alat asas dalam keadaan yang teruk

Tahun di Korea Utara sekarang adalah tahun 105 dan bukannya tahun 2017 sebab Korea Utara mendasari kalendarnya ikut pada tarikh lahir Kim Il-Sung iaitu 15 April 1912.

Di Korea tidak ada sambutan perayaan lain. Sebagai gantinya mereka memperingati kelahiran presiden Kim Jong-il pada tanggal 24 Desember. Korea Utara juga tidak merayakan Hari Valentine, sebagai gantinya dia merayakan “Hari Ulang Tahun Umum” pada 16 Februari. Hadiah Valentine yang paling popular diantara pasangan adalah kotak “lencana Parti Pekerja”.

Korea Utara mempunyai “Jabatan Propaganda dan Agitasi” yang mengawal seluruh komunikasi. Pemerintah melarang dan menghalang seluruh penyiaran asing. Seluruh stesen radio dan television disiarkan oleh pihak dari pemerintah sahaja.

Korea Utara secara rasmi menyembah Kim Jong-il, pemimpin de facto Korea Utara (pemimpin rasminya masih ayahnya, Kim Il-sung yang meninggal pada tahun 1994). Menurut cerita penduduk Korea Utara, Kim Il-sung  lahir di Gunung Paektu, seperti dewa mistik. Namun laporan Rusia memperlihatkan bahwa Kim Il-sung sebenarnya lahir di Siberia.

Mereka  hanya ada 3 saluran t.v. kebanyakkan nya hanyalah berita dan penyebaran propaganda pemimin mereka dan 2 daripadanya hanya tersedia pada hujung minggu, manakala yang lain disiarkan pada waktu malam. Oleh sebab itu, opera sabun dari Korea Selatan adalah antara barangan yang paling diseludup masuk.



Korea Utara mesti mematuhi salah satu daripada 28 potongan rambut yang diluluskan. Wanita yang belum berkahwin mesti mempunyai rambut pendek, tetapi wanita yang sudah berkahwin mempunyai lebih banyak pilihan. Rambut lelaki muda harus kurang dari 2 inci panjang, tetapi lelaki tua boleh panjang sedikit hingga 2¾ inci

Internet tidak wujud selain rangkaian domestik tertutup. Ramai orang Korea Utara tak tahu apa-apa mengenai peristiwa dunia selain daripada bagaimana mereka digambarkan oleh propaganda negara dari pihak kerajaan Korea Utara sahaja.

Zon Demiliterisasi (DMZ) adalah wilayah di semenanjung Korea yang mensyaratkan Korea Utara dari Korea Selatan. Secara kasar berikutan selari ke-38, DMZ 150-mil-panjang menggabungkan wilayah di kedua-dua belah garisan gencatan senjata,

Zon demiliterisasi (DMZ) menggabungkan wilayah di kedua-dua belah dan menjadi had untuk garisan gencatan senjata yang wujud pada akhir Perang Korea (1950-53) dan diciptakan dengan memisahkan sempadan antara kediua-dua pihak. kelebaran sempadan ini adalah 1.2 km (2 km) di sepanjang setiap sisi Garisan dan ia memounya panjang sejauh 150 batu (240 km) di semenanjung.

No comments:

Post a Comment