Wednesday, July 26, 2017

The Association of Southeast Asian Nations atau ASEAN

The Association of Southeast Asian Nations atau ASEAN telah ditubuhkan pada 8 Ogos 1967 di Bangkok, Thailand, dan didatangani oleh negara Pengasas ASEAN, iaitu Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura dan Thailand dan ianya dinamakan Deklarasi ASEAN (Deklarasi Bangkok)


Brunei Darussalam kemudiannya menyertai pada 7 Januari 1984, Viet Nam pada 28 Julai 1995, Laos dan Myanmar pada 23 Julai 1997, dan Kemboja pada 30 April 1999, yang membentuk sepuluh Negara Anggota ASEAN pada hari ini.


ASEAN telah mewujudkan dirinya sebagai platform integrasi dan kerjasama untuk Asia, yang bekerja dengan negara-negara Asia yang lain untuk menggalakkan perpaduan, kemakmuran, pembangunan dan kemapanan rantau ini, serta mengusahakan penyelesaian untuk menyelesaikan pertikaian dan masalah di rantau ini.

ASEAN merangkumi kawasan tanah sebanyak 4.4 juta kilometer persegi, 3% daripada jumlah kawasan tanah di Bumi. 


ASEAN mempunyai seramai 240 juta Islam, 125 juta Kristian, 150 juta Buddha, 7 juta Hindu, dan 50 juta pengikut agama rakyat.

Perairan wilayah ASEAN meliputi kawasan sekitar tiga kali lebih besar daripada luas tanahnya. 


Perkembangan tenaga kerja dan penambahbaikan produktiviti memacu pertumbuhan KDNK-dan ASEAN membuat kemajuan yang mengagumkan dalam kedua-dua bidang. Rumah untuk lebih dari 600 juta orang, ia mempunyai penduduk yang lebih besar daripada Kesatuan Eropah atau Amerika Utara. Negara-negara anggota mempunyai gabungan penduduk kira-kira 625 juta orang, 8.8% daripada populasi dunia. 


Pada tahun 2015, KDNK nominal gabungan organisasi ini telah berkembang kepada lebih daripada US $ 2.8 trilion. 


ASEAN adalah rantau pengeksport keempat terbesar di dunia, hanya dibelakang Kesatuan Eropah, Amerika Utara, dan China / Hong Kong. Ia mencakupi 7 peratus daripada eksport global-dan kerana negara-negara anggotanya telah membangunkan keupayaan pembuatan yang lebih canggih, eksport mereka dipelbagaikan.


Sekiranya ASEAN adalah negara tunggal, ia akan menjadi ekonomi keenam terbesar di dunia, di belakang Amerika Syarikat, China, Jepun, India dan Jerman.


ASEAN bersempadan dengan India, China, Bangladesh, Timor Timur, dan Papua New Guinea, dan sempadan maritim dengan India, China, Palau, dan Australia. 


buat pada masaa ini, kedua negara Timor dan Papua New Guinea telah disokong oleh beberapa ahli ASEAN untuk menerima keanggotaan mereka dalam organisasi.


Pada tahun 1990, Malaysia mencadangkan penciptaan Kaukus Ekonomi Asia Timur yang terdiri daripada ahli-ahli ASEAN serta China, Jepun, dan Korea Selatan, dengan niat untuk mengimbangi pengaruh Amerika Syarikat yang semakin meningkat di dalam Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) dan rantau Asia secara keseluruhannya. Walau bagaimanapun, cadangan tersebut gagal kerana tentangan yang kuat dari AS dan Jepun. 


Negara anggota terus berusaha untuk integrasi selanjutnya, dan ASEAN Plus Three diwujudkan pada tahun 1997.

ASEAN menjadi ASEAN Plus Enam dengan negara-negara tambahan: Australia, New Zealand dan India. Hubungan antara negara-negara ini telah menyaksikan perkembangan melalui Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP), perjanjian perdagangan bebas yang dicadangkan yang melibatkan 16 negara ASEAN plus 6

KDNK per kapita rantau ini telah meningkat kepada AS $ 10,725 pada tahun 2014, daripada US $ 6,953 pada tahun 2007. Sepanjang sepuluh tahun lepas, tahap kemiskinan di rantau ini telah menurun. 


Di Kemboja, Laos, Myanmar, dan Vietnam, perkadaran penduduk yang dibayar gaji dengan bayaran kurang dari $ 1.25 sehari telah menurun kepada 16 peratus pada tahun 2010, dari 45 peratus pada tahun 2000. Di seluruh negara ASEAN dalam tempoh yang sama, jumlah penduduk yang tinggal di bawah Garis kemiskinan merosot kepada 15 peratus, daripada 29 peratus.


Pada tahun 2006, ASEAN menjadi ibu pejabat untuk 49 buah syarikat. Pada tahun 2013, jumlah itu meningkat kepada 74. ASEAN merangkumi 227 syarikat di dunia tetapi negara Singapura adalah yang paling menonjol, berada di kedudukan kelima di dunia untuk ketumpatan ibu pejabat korporat dan anak syarikat asing.


Pelancongan telah menjadi salah satu sektor pertumbuhan utama di ASEAN dan telah terbukti berdaya tahan di tengah-tengah cabaran ekonomi global. Pelbagai tarikan pelancong di rantau ini menarik 81 juta pelancong ke ASEAN pada tahun 2011, meningkat sebanyak 30% berbanding 62 juta pelancong pada tahun 2007. 


Sehingga 2012, pelancongan dianggarkan menyumbang 4.6% daripada KDNK ASEAN -10.9% ketika mengambil Mengandaikan semua sumbangan tidak langsung. Ia secara langsung menggunakan 9.3 juta orang, atau 3.2% daripada jumlah pekerjaan, dan secara tidak langsung menyokong 25 juta pekerjaan


ASEAN adalah entiti yang pelbagai. Indonesia mewakili hampir 40 peratus daripada pengeluaran ekonomi rantau ini dan merupakan ahli G20, manakala Myanmar, yang mula muncul sejak berpuluh-puluh tahun duduk dalam pengasingan, masih merupakan pasaran sempadan yang berfungsi untuk membina institusinya. 


KDNK per kapita di Singapura lebih daripada 30 kali lebih tinggi daripada di Laos dan lebih daripada 50 kali lebih tinggi daripada di Kemboja dan Myanmar.


Pengguna ASEAN semakin bergerak mengakses ke talian internet, dengan penembusan mudah alih sebanyak 110 peratus dan penembusan Internet sebanyak 25 peratus di rantau ini. Negara anggotanya membentuk komuniti pengguna Facebook kedua terbesar di dunia, di belakang hanya Amerika Syarikat.


Vietnam mengkhususkan diri dalam tekstil dan pakaian, sementara Singapura dan Malaysia mengetuai pengeksport elektronik. Thailand telah menyertai barisan pengeksport utama kenderaan dan alat ganti automotif. Ahli-ahli ASEAN yang lain telah membina industri eksport di sekeliling sumber asli. Indonesia adalah pengeluar dan pengeksport minyak kelapa sawit terbesar dunia, pengeksport arang batu terbesar, dan pengeluar koko dan timah terbesar kedua. Walaupun Myanmar baru mula membuka ekonomi, ia mempunyai rizab minyak, gas, dan mineral berharga yang besar. Di samping mengeksport produk perkilangan dan pertanian, Filipina telah menubuhkan industri penyumberan luar proses perniagaan.




Walaupun berbeza budaya, sejarah dan bahasa masing-masing, sepuluh negara anggota ASEAN berkongsi untuk fokus pada pekerjaan dan kemakmuran. Kuasa beli isi rumah meningkat, mengubah wilayah menjadi sempadan pertumbuhan pengguna seterusnya. Mengekalkan trajektori semasa memerlukan pelaburan yang besar dalam infrastruktur dan pembangunan modal manusia-satu cabaran bagi mana-mana rantau baru muncul tetapi satu langkah yang perlu ke arah matlamat ASEAN untuk menjadi kompetitif secara global dalam pelbagai industri. Komuniti Ekonomi ASEAN menawarkan peluang untuk mewujudkan pasaran serantau dan pangkalan pengeluaran yang lancar. Sekiranya pelaksanaannya berjaya, ASEAN dapat membuktikan menjadi kes di mana keseluruhan sebenarnya melebihi jumlah bahagiannya.

No comments:

Post a Comment