Wednesday, July 26, 2017

Jenama Antarabangsa Terkenal Yang Sebenarnya Dibuat oleh orang Malaysia

1. SAN FRANCISCO COFFEE
Jangan tak percaya ekk, San francissco coffee bukan amerikaaaa punye, tapi tu haaa HQ die ade kat Petaling Jaya sane.













2. BONIA
Siapa kat malaysia tak kenal dengan jenama bonia yg mempunyai lebih daripada 700 cawangan jualan dan 70 butik di seluruh Asia... koleksi baju, kasut dan jam tangan dieorang memang kelas. Syarikat itu ditubuhkan pada tahun 1994 oleh S. S. Chiang, Pengerusi Eksekutif Kumpulan, yang memulakan perniagaan merekab entuk, mengeluarkan barang-barang kulit. Untuk tahun fiskal yang berakhir pada bulan Jun 2014, Bonia melaporkan jualan 691.61 juta Ringgit Malaysia (US $ 194.11 juta), yang meningkat 9.4% berbanding tahun 2013.






3. The Manhattan FISH MARKET
Dengan lebih daripada 72 restoran di Asia dan Timur Tengah, termasuk Singapura, Malaysia, Indonesia, Thailand, Sri Lanka, Myanmar, Oman, Jepun, Bangladesh, Qatar, Emiriah Arab Bersatu, Brunei dan Maldives...... siapa sangka restoren makanan laut yang sedap ni adalah inspirasi dari luar yang dibangunkan oleh orang Malaysia










4. FIPPER
Dilahirkan pada tahun 2008, Fipper adalah selipar tandas yang ade rasa premium dan merangkumi semangat tropika. Sehingga kini, mereka telah memperluaskan jangkauan pasaran kami ke negara luar negara, seperti Brunei, Indonesia, Singapura, Kemboja dan Vietnam. Ibupejabat mereka ada kat Sri Kembangan.









5. BERYL'S
Sejak syarikat itu ditubuhkan pada tahun 1995, mereka telah menghasilkan antara coklat dengan rasa halus yang terbaik untuk kedua-dua pasaran tempatan dan global. Pada tahun 1998, mereka berpindah ke kilang baru di Kawasan Perindustrian Seri Kembangan di mana mereka meningkatkan barisan pengeluaran untuk menyediakan pelbagai jenis produk coklat











6. GARDENIA BAKERIES
Siapa yang tak kenal jenama roti terkenal malaysia ni. Gardenia Bakery (KL) Sdn Bhd (GBKL) adalah anak syarikat syarikat tersenarai makanan, QAF Ltd, yang juga mengendalikan Gardenia Singapore, Gardenia Philippines dan tidak lama lagi akan membuka kilang roti Gardenia di Fujian, China. Pada tahun 1969, seorang yang bernama Horatio Sye Slocumm telah dtg ke Malaysia untuk memulakan kedai rotinya. dengan 35 tahun pengalaman membakar maka, Gardenia dilahirkan.







7. OGAWA
OGAWA adalah sebuah syarikat kesihatan Malaysia yang ditubuhkan pada 1996 oleh Encik Wong Lee Keong & Cik Lim Poh Kian. Mati2 laaa aku ingat Ogawa ni Jepun punya jenama... sekali orang Malaysia yang punya. Nama Ogawa diambil dari perkataan Jepun yang bermaksud Jeram... jeram macam kat sungai tu...














8. VOCHELLE
Maestro Swiss menjual produk di bawah tiga nama jenama; Vochelle (Coklat), Vico (minuman malt coklat) dan Darry (gula-gula) dan produk-produk ini diedarkan kepada lebih daripada 17,000 cawangan di seluruh Malaysia Timur dan Barat. Produk mereka juga dieksport ke lebih daripada 20 buah negara di seluruh dunia. pejabat dan perkilangan mereka berpangkalan di Pulau Pinang dan pasukan Jualan dan Pemasaran berada di Petaling Jaya, Selangor.


9. BRITISH INDIA CLOTHING
Ditubuhkan pada tahun 1994, BritishIndia adalah jenama gaya hidup homegrown yang kini mempunyai lebih daripada 40 cawangan di seluruh Malaysia, Singapura, Thailand dan Filipina. Dicipta untuk kawasan tropika dan diilhamkan oleh zaman Kolonial. Diasaskan oleh Pat Liew, seorang veteran industri dengan lebih daripada 35 tahun pengalaman. Pat kini adalah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan ini








10. JIMMY CHOO LTD
Jimmy Choo Ltd adalah sebuah syarikat fesyen tinggi British yang khusus dalam pembuatan kasut, beg tangan, aksesori dan wangian. Syarikat itu, J. Choo Limited, ditubuhkan pada tahun 1996 oleh pereka kasut couture Jimmy Choo dan editor aksesori Vogue Tamara Mellon. Jenama itu mendakwa telah menjadi kegemaran Diana, Puteri Wales. siapa yang tek kenal jenama ni memang blm sampai lagi laa tahap orang kaya tuu sbb barang2 dia memang sngat mahal dan selalunya dioakai oleh selebriti2 dari barat

The Association of Southeast Asian Nations atau ASEAN

The Association of Southeast Asian Nations atau ASEAN telah ditubuhkan pada 8 Ogos 1967 di Bangkok, Thailand, dan didatangani oleh negara Pengasas ASEAN, iaitu Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura dan Thailand dan ianya dinamakan Deklarasi ASEAN (Deklarasi Bangkok)


Brunei Darussalam kemudiannya menyertai pada 7 Januari 1984, Viet Nam pada 28 Julai 1995, Laos dan Myanmar pada 23 Julai 1997, dan Kemboja pada 30 April 1999, yang membentuk sepuluh Negara Anggota ASEAN pada hari ini.


ASEAN telah mewujudkan dirinya sebagai platform integrasi dan kerjasama untuk Asia, yang bekerja dengan negara-negara Asia yang lain untuk menggalakkan perpaduan, kemakmuran, pembangunan dan kemapanan rantau ini, serta mengusahakan penyelesaian untuk menyelesaikan pertikaian dan masalah di rantau ini.

ASEAN merangkumi kawasan tanah sebanyak 4.4 juta kilometer persegi, 3% daripada jumlah kawasan tanah di Bumi. 


ASEAN mempunyai seramai 240 juta Islam, 125 juta Kristian, 150 juta Buddha, 7 juta Hindu, dan 50 juta pengikut agama rakyat.

Perairan wilayah ASEAN meliputi kawasan sekitar tiga kali lebih besar daripada luas tanahnya. 


Perkembangan tenaga kerja dan penambahbaikan produktiviti memacu pertumbuhan KDNK-dan ASEAN membuat kemajuan yang mengagumkan dalam kedua-dua bidang. Rumah untuk lebih dari 600 juta orang, ia mempunyai penduduk yang lebih besar daripada Kesatuan Eropah atau Amerika Utara. Negara-negara anggota mempunyai gabungan penduduk kira-kira 625 juta orang, 8.8% daripada populasi dunia. 


Pada tahun 2015, KDNK nominal gabungan organisasi ini telah berkembang kepada lebih daripada US $ 2.8 trilion. 


ASEAN adalah rantau pengeksport keempat terbesar di dunia, hanya dibelakang Kesatuan Eropah, Amerika Utara, dan China / Hong Kong. Ia mencakupi 7 peratus daripada eksport global-dan kerana negara-negara anggotanya telah membangunkan keupayaan pembuatan yang lebih canggih, eksport mereka dipelbagaikan.


Sekiranya ASEAN adalah negara tunggal, ia akan menjadi ekonomi keenam terbesar di dunia, di belakang Amerika Syarikat, China, Jepun, India dan Jerman.


ASEAN bersempadan dengan India, China, Bangladesh, Timor Timur, dan Papua New Guinea, dan sempadan maritim dengan India, China, Palau, dan Australia. 


buat pada masaa ini, kedua negara Timor dan Papua New Guinea telah disokong oleh beberapa ahli ASEAN untuk menerima keanggotaan mereka dalam organisasi.


Pada tahun 1990, Malaysia mencadangkan penciptaan Kaukus Ekonomi Asia Timur yang terdiri daripada ahli-ahli ASEAN serta China, Jepun, dan Korea Selatan, dengan niat untuk mengimbangi pengaruh Amerika Syarikat yang semakin meningkat di dalam Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) dan rantau Asia secara keseluruhannya. Walau bagaimanapun, cadangan tersebut gagal kerana tentangan yang kuat dari AS dan Jepun. 


Negara anggota terus berusaha untuk integrasi selanjutnya, dan ASEAN Plus Three diwujudkan pada tahun 1997.

ASEAN menjadi ASEAN Plus Enam dengan negara-negara tambahan: Australia, New Zealand dan India. Hubungan antara negara-negara ini telah menyaksikan perkembangan melalui Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP), perjanjian perdagangan bebas yang dicadangkan yang melibatkan 16 negara ASEAN plus 6

KDNK per kapita rantau ini telah meningkat kepada AS $ 10,725 pada tahun 2014, daripada US $ 6,953 pada tahun 2007. Sepanjang sepuluh tahun lepas, tahap kemiskinan di rantau ini telah menurun. 


Di Kemboja, Laos, Myanmar, dan Vietnam, perkadaran penduduk yang dibayar gaji dengan bayaran kurang dari $ 1.25 sehari telah menurun kepada 16 peratus pada tahun 2010, dari 45 peratus pada tahun 2000. Di seluruh negara ASEAN dalam tempoh yang sama, jumlah penduduk yang tinggal di bawah Garis kemiskinan merosot kepada 15 peratus, daripada 29 peratus.


Pada tahun 2006, ASEAN menjadi ibu pejabat untuk 49 buah syarikat. Pada tahun 2013, jumlah itu meningkat kepada 74. ASEAN merangkumi 227 syarikat di dunia tetapi negara Singapura adalah yang paling menonjol, berada di kedudukan kelima di dunia untuk ketumpatan ibu pejabat korporat dan anak syarikat asing.


Pelancongan telah menjadi salah satu sektor pertumbuhan utama di ASEAN dan telah terbukti berdaya tahan di tengah-tengah cabaran ekonomi global. Pelbagai tarikan pelancong di rantau ini menarik 81 juta pelancong ke ASEAN pada tahun 2011, meningkat sebanyak 30% berbanding 62 juta pelancong pada tahun 2007. 


Sehingga 2012, pelancongan dianggarkan menyumbang 4.6% daripada KDNK ASEAN -10.9% ketika mengambil Mengandaikan semua sumbangan tidak langsung. Ia secara langsung menggunakan 9.3 juta orang, atau 3.2% daripada jumlah pekerjaan, dan secara tidak langsung menyokong 25 juta pekerjaan


ASEAN adalah entiti yang pelbagai. Indonesia mewakili hampir 40 peratus daripada pengeluaran ekonomi rantau ini dan merupakan ahli G20, manakala Myanmar, yang mula muncul sejak berpuluh-puluh tahun duduk dalam pengasingan, masih merupakan pasaran sempadan yang berfungsi untuk membina institusinya. 


KDNK per kapita di Singapura lebih daripada 30 kali lebih tinggi daripada di Laos dan lebih daripada 50 kali lebih tinggi daripada di Kemboja dan Myanmar.


Pengguna ASEAN semakin bergerak mengakses ke talian internet, dengan penembusan mudah alih sebanyak 110 peratus dan penembusan Internet sebanyak 25 peratus di rantau ini. Negara anggotanya membentuk komuniti pengguna Facebook kedua terbesar di dunia, di belakang hanya Amerika Syarikat.


Vietnam mengkhususkan diri dalam tekstil dan pakaian, sementara Singapura dan Malaysia mengetuai pengeksport elektronik. Thailand telah menyertai barisan pengeksport utama kenderaan dan alat ganti automotif. Ahli-ahli ASEAN yang lain telah membina industri eksport di sekeliling sumber asli. Indonesia adalah pengeluar dan pengeksport minyak kelapa sawit terbesar dunia, pengeksport arang batu terbesar, dan pengeluar koko dan timah terbesar kedua. Walaupun Myanmar baru mula membuka ekonomi, ia mempunyai rizab minyak, gas, dan mineral berharga yang besar. Di samping mengeksport produk perkilangan dan pertanian, Filipina telah menubuhkan industri penyumberan luar proses perniagaan.




Walaupun berbeza budaya, sejarah dan bahasa masing-masing, sepuluh negara anggota ASEAN berkongsi untuk fokus pada pekerjaan dan kemakmuran. Kuasa beli isi rumah meningkat, mengubah wilayah menjadi sempadan pertumbuhan pengguna seterusnya. Mengekalkan trajektori semasa memerlukan pelaburan yang besar dalam infrastruktur dan pembangunan modal manusia-satu cabaran bagi mana-mana rantau baru muncul tetapi satu langkah yang perlu ke arah matlamat ASEAN untuk menjadi kompetitif secara global dalam pelbagai industri. Komuniti Ekonomi ASEAN menawarkan peluang untuk mewujudkan pasaran serantau dan pangkalan pengeluaran yang lancar. Sekiranya pelaksanaannya berjaya, ASEAN dapat membuktikan menjadi kes di mana keseluruhan sebenarnya melebihi jumlah bahagiannya.

PERKARA TAK MASUK AKAL YANG HANYA ADA DI KOREA UTARA


Didirikan pada tahun 1948, nama rasmi Korea Utara adalah Republik Demokratik  Rakyat Korea (Democratic People’s Republic of Korea/DPRK). Nama lokal Korea Utara adalah Choson-minjujuui-inmin-koughwaguk atu Choson (Negeri Pagi yang Tenang).

Pengasas dan pemimpin pertama Korea Utara, Kim Il Sung, mencipta dasar negara Juche atau "kemandirian," yang memusnahkan Korea Utara secara ekonomi dan diplomatik dari seluruh dunia, walaupun pada masa-masa yang sangat memerlukan. oleh yang demikian, kita boleh katakan negara DPRK ni bukanlah komunis tapi fahaman Juche

Ketika Jepun menyerah kepada Tentera Bersekutu pada 15 ogos 1945, presiden Amerika, Truman dan pemimpin Soviet, Stalin sepakat bahawa untuk sementara waktu, Amerika akan bertindak sebagai pengawas separuh bahagian selatan Korea dan Soviet akan bertindak sebagai pengawas separuh bahagian utara Korea. Langkah sementara ini menjadi kekal pada tahun 1948 ketika Korea Utara mendeklarasikan diri sebagai negara merdeka yang berdaulat yang berdasarkan sistem Komunisme.


Selama kewujudam DPRK sepanjang tujuh dekad ini, Korea Utara telah diperintah oleh tiga generasi pemimpin dari keluarga yang sama, dan semuanya adalah diktator yang sangat kejam. kini pemimpin mereka Kim Jong Un, 33 mula berkuasa pada 2011 selepas kematian bapanya, Kim Jong Il, adalah cucu kepada Kim Il Sung, 

Mata wang Korea Utara adalah Won namun pelancong dilarang menggunakan mata wang tersebut. Malah, pelancong juga tidak dibenarkan membeli-belah di gerai tempatan di sana. Begitu juga pusat beli-belah, pelancong tidak dibenarkan berbelanja melainkan mendapat izin terlebih dahulu. Sekiranya mahu membeli cenderamata, pelancong akan diiringi ke Kedai Buku Bahasa Asing yang hanya menjual poskad, setem dan buku karangan KimJong Il.

Sebagai negara komunis, penduduk di Korea Utara cenderung untuk patuh kepada peraturan. Di sebaliknya, penduduk negara itu sangat suka menyanyi. Menurut penelitian CNN Travel, mereka menyimpan koleksi lagu antarabangsa terutama dari negara barat dan sering menyanyikan lagu-lagu daripada band The Beatles seperti Hey Jude dan Yellow Submarine. Celine Dion juga antara artis yang diminati di negara itu.

Salah satu pengangkutan utama di negara itu adalah kereta api bawah tanah (metro). Sistem metro negara itu mempunyai dua jalur dan melalui 17 buah stesyen terutama di ibu negara Korea Utara, Pyongyang.  Semua kereta api bawah tanah di sana dibina pada kedalaman 100 meter dari aras tanah. Tanpa ada sebarang papan iklan, dinding-dinding kereta api bawah tanah di Korea Utara hanya dicat putih.

Sukan kegemaran penduduk Korea Utara adalah bola tampat. Biasanya aktiviti beriadah itu dilakukan pada waktu makan tengah hari. Walaupun tempat untuk mereka melakukan sukan terbabit tidak disediakan dalam jumlah yang banyak di sana, mereka akan memanfaatkan penggunaan tempat parkir kenderaan. Selain bola tampar, bergusti juga menjadi sukan pilihan di sana.

Di negara itu tidak ada sesiapa boleh bersiul. Ketika salah seorang aktivis antarabangsa, Ian Scot bertanyakan hal itu kepada pelajar sekolah di sana, mereka menjawab bersiul dianggap tabu di Korea Utara.

Korea Utara hampir 55% merupakan semenanjung Korea, meliputi 46.540 mil persegi (120.538 km) dari 85.052 mil persegi luas semenanjung (220.283 km2).

Antara 150,000 dan 200,000 warga Korea Utara tinggal di kem penjara yang dikelilingi oleh pagar elektrik, menurut anggaran kerajaan Korea Selatan dan Human Rights Watch. Kem-kem terburuk adalah bagi mereka yang melakukan jenayah politik, dan pesalah boleh memiliki seluruh keluarga mereka yang dipenjarakan dengan mereka. Seramai 40% tahanan mati akibat kekurangan zat makanan semasa melakukan perlombongan, pembalakan dan kerja pertanian dengan alat-alat asas dalam keadaan yang teruk

Tahun di Korea Utara sekarang adalah tahun 105 dan bukannya tahun 2017 sebab Korea Utara mendasari kalendarnya ikut pada tarikh lahir Kim Il-Sung iaitu 15 April 1912.

Di Korea tidak ada sambutan perayaan lain. Sebagai gantinya mereka memperingati kelahiran presiden Kim Jong-il pada tanggal 24 Desember. Korea Utara juga tidak merayakan Hari Valentine, sebagai gantinya dia merayakan “Hari Ulang Tahun Umum” pada 16 Februari. Hadiah Valentine yang paling popular diantara pasangan adalah kotak “lencana Parti Pekerja”.

Korea Utara mempunyai “Jabatan Propaganda dan Agitasi” yang mengawal seluruh komunikasi. Pemerintah melarang dan menghalang seluruh penyiaran asing. Seluruh stesen radio dan television disiarkan oleh pihak dari pemerintah sahaja.

Korea Utara secara rasmi menyembah Kim Jong-il, pemimpin de facto Korea Utara (pemimpin rasminya masih ayahnya, Kim Il-sung yang meninggal pada tahun 1994). Menurut cerita penduduk Korea Utara, Kim Il-sung  lahir di Gunung Paektu, seperti dewa mistik. Namun laporan Rusia memperlihatkan bahwa Kim Il-sung sebenarnya lahir di Siberia.

Mereka  hanya ada 3 saluran t.v. kebanyakkan nya hanyalah berita dan penyebaran propaganda pemimin mereka dan 2 daripadanya hanya tersedia pada hujung minggu, manakala yang lain disiarkan pada waktu malam. Oleh sebab itu, opera sabun dari Korea Selatan adalah antara barangan yang paling diseludup masuk.



Korea Utara mesti mematuhi salah satu daripada 28 potongan rambut yang diluluskan. Wanita yang belum berkahwin mesti mempunyai rambut pendek, tetapi wanita yang sudah berkahwin mempunyai lebih banyak pilihan. Rambut lelaki muda harus kurang dari 2 inci panjang, tetapi lelaki tua boleh panjang sedikit hingga 2¾ inci

Internet tidak wujud selain rangkaian domestik tertutup. Ramai orang Korea Utara tak tahu apa-apa mengenai peristiwa dunia selain daripada bagaimana mereka digambarkan oleh propaganda negara dari pihak kerajaan Korea Utara sahaja.

Zon Demiliterisasi (DMZ) adalah wilayah di semenanjung Korea yang mensyaratkan Korea Utara dari Korea Selatan. Secara kasar berikutan selari ke-38, DMZ 150-mil-panjang menggabungkan wilayah di kedua-dua belah garisan gencatan senjata,

Zon demiliterisasi (DMZ) menggabungkan wilayah di kedua-dua belah dan menjadi had untuk garisan gencatan senjata yang wujud pada akhir Perang Korea (1950-53) dan diciptakan dengan memisahkan sempadan antara kediua-dua pihak. kelebaran sempadan ini adalah 1.2 km (2 km) di sepanjang setiap sisi Garisan dan ia memounya panjang sejauh 150 batu (240 km) di semenanjung.