Kisah bermula di sebuah provinsi (negeri) dalam Itali bernama Emilia-Romagna dimana disitu pasangan Lamborghini mengusahakan ladang anggur mereka bersama-sama anak mereka Ferruccio Lamborghini. Ferruccio lahir dalam zodiak taurus (jap g aku cite kenapa benda ni penting). Lahir pada tahun 1916, Ferruccio lahir di ambang perang dunia pertama. dengan cita-cita yang amat tinggi, Ferrucio mempunyai satu dilema samada kekal dalam perusahaan anggur keluarganya atau mengejar cita2nya untuk meghasilkan jentera-jentera dan membaiki mesin.
Pilihan yang jelas telah dibuat kerana cinta yang amat mendalam kepada jentera dan mesin, Ferruccio buka bengkel sendiri di dalam garaj milik bapanya pada tahun 1935. Tetapi semua cerita tak selalu bermula indah kerana pada tahun 1940, Ferruccio telah dikerah menjadi askar sukarelawan akibat perang dunia ke-2 dan telah diserap masuk ke dalam angkatan tentera udara Itali. Disitu dia telah dilantik menjadi askar mekanik utk membaiki lori dan trak askar di mana dia mengumpul banyak penglaman. Tetapi pada tahun 1943 Itali telah menyerah kalah kerpada German-Nazi dan sebagai balasan kepada Feruccio yg sedia berkhidmat kepada askar German, dia dibenarkan membuka bengkelnya sendiri.
Pada tahun 1946, Ferruccio telah dibenarkan kembali ke kampung halamanya. Dia mendapat untung yang sangat besar kerana 'kabel' dia yang besar semasa berada dalam askar, Ferruccio telah mendapat tender untuk membeli kebanyakan trak dan lori bekas milik askar itali dimana semuanya mahu dinyahlupuskan selepas perang tamat. Dengan kemahirannya dalam bidang mekanik beserta bantuan 3 orang pekerja barunya, semua enjin dari trak dan lori yang dibeli drpd askar Itali telah diubahsuai untuk beroperasi menggunakan diesel di mana sebelum ini ianya menggunakan petrol.
Akhirnya pada 1948, dengan syarikat Lamborghini Trattori telah mengeluarkan produk pertama Lamborghini iaitu traktor model L33 yang digunakan diladang2 diseluruh Itali. Pada tahun 1951, hasil daripadan berkembangnya penjualan traktor Lamborghini, Ferruccio telah membeli tanah seluas 1000x1000 kaki persegi utk membuat kilangnya yang baru dengan jumlah pengeluaran mencecah sehingga 33 traktor/sehari.
Hasil kekayan daripada menjual traktor, Ferruccio Lamborghini telah mejadi taikun traktor di Itali, dan dengan kekayaan itu dia banyak membeli kereta2 sport seperti Maserati, Alfa Romeo, Mercedes SL300, Jaguar dan yang paling bnyak dikumpulnya adalah Ferrari. Ferruccio Lamborghini, gemar Ferrari tetapi mendapati kereta itu sangat bising untuk kegunaan biasa. Lamborghini menghadapi masalah dengan penyelenggaraan Ferrari, dimana klac kereta selalu rosak. Akibat rasa tidak puas hati, Ferruccio telah menulis surat terbuka kepada Enzo ferrari, (pengasas Ferrari) untuk memberitahu apa yang sepatutnya Ferrari lakukan utk mengatasi masalah bising dan klac tersebut. Enzo Ferrari membalas surat tersebut dengan menjawab.......
Lamborghini terasa begitu terhina dia berikrar untuk membina kereta yang sempurna, menyebabkan Ferruccio mengeluarkan GT350 dengan enjin V12 pada 1964. Kereta itu dibuat di kilang Lamborghini yang baru di Sant' Agata dengan nama syarikat yang baru juga iaitu Automobili Lamborghini.
En. Lamborghini telah memilih lambang Lembu/kerbau kerana seperti yang aku cakap tadi dia berzodiak Taurus dan Lamborghini juga amat meminati pelawanan laga Lembu dari Sepanyol. Selepas itu, Lamborghini banyak mengeluarkan kereta sport seperti pada tahun 1966 adalah 400GT dan Miura P400, 1968 kereta Espada dan IsleroGT. nama2 lain adalah seperti Countach, Uracco, dan Jarama.
Pada 1970-an berlaku bnyak masalah kepada syarikat Lamborghini. harga stok dunia menurun, OAPEC pula telah menghadkan penjualan minyak dan menaikkan harga. Lamborghini Trattori jugak menerima kesan apabila pesanan sebanyak 5000 traktor kepada Bolivia telah dibatalkan kerana berlaku pemberontakan askar.
Untuk menyelamatkan Lamborghini, 51% saham syarikat telah dijual kepada pembida luar. selepas itu berlaku pula mogok perkerja oleh Kesatuan Pekerja di itali akhirnya mengakibatkan Lamborghini Trattori telah dijual terus kepada syarikat lain. pada 1974 akhirnya Ferruccio Lamborghini terpaksa mengalah dan menjual baki 49% saham syarikatnya.
Lamborghini telah di beli dan di jual sebanyak 4 kali sehinggalah pada tahun 1998 syarikat gergasi kereta dari Jerman iaitu Volkswagen A.G telah membeli syarikat Lamborghini. Akhirnya Lamborghini kembali dalam kelab elit penjual kereta sport mahal. Lamborghini Gallardo ( Ga-Yar-Doh) dan Lamborghini Murciélago (mu-chi-ar-lar-goh) adalah percubaan pertama VW pada tahun 2001 dan 2003 dan ianya adalah jualan Lamborghini yang paling memberansangkan bagi syarikat kereta sport dimana Gallardo telah terjual sebanyak 14,022 unit manakala Lamborghini Murciélago terjual sebanyak 4099 unit sepanjang 10 tahun tempoh pengeluaran tersebut.
Ferruccio Lamborghini telah mati pada 20 Februari tahun 1993. walaubagaimanapun legasinya dan kemegahab nama kekal hingga hari ini. Fakta tambahan... kebanyakan nama model kereta lamborghini adalah bersempena dengan nama2 Lembu yang menang dalam pertandingan matador, contoh nama2 model lamborghini adalah:
- Lamborghini Murcielago
- Lamborghini Aventador
- Lamborghini Gallardo
- Lamborghini Countach
- Lamborghini Espada
- Lamborghini Diablo
- Lamborghini Veneno
- Lamborghini Alar
- Lamborghini Jarama
- Lamborghini Islero
- Lamborghini Urraco
- Lamborghini Jalpa
- Lamborghini Estoque
- Lamborghini Reventón
- Lamborghini Miura
No comments:
Post a Comment